top
spacer

Sylabus

Výběrová přednáška z interdisciplinárního oboru 3: Pravěké umění Evropy

Vyučující:
Typ semináře:B; I.ročník, I.blok
Semestr (Rok):ZS
AKTUÁLNĚ

Předmět nebude v tomto semestru realizován.
ANOTACE
Úvod do problematiky výtvarných projevů pravěku, stabilní, mobilní a aplikované výtvarné projevy. Třídění podle techniky, prostředků a způsobu aplikace. Tématika – signa, figurální náměty, asociace, scény. Možnosti datace, dokumentace a ochrany. Interpretační modely, analýza. Hlavní okruhy evropského pravěkého umění od paleolitu po starší dobu železnou. Studenti získají orientaci v problematice, prokážou schopnosti analyzovat z dostupných indicií výtvarné projevy pravěku včetně časového určení a rámcové interpretace.
LITERATURA
Abramova, Z. A.: Izobraženija čelověka v paleolitičeskom isskustve Eurazii, Moskva – Leningrad 1966.
Absolon, K. – Klíma, B.: Předmostí. Ein Mammutjägerplatz in Mähren. Fontes Archaeologiae Moraviae 8, Praha 1977.
Beltrán, A. Martínez : Arte rupestre levantino, Zaragoza 1968.
Bosinski, G.: Die Kunst der Eiszeit in Deutschland und der Schweitz. Bonn 1982.
Breuil, H.: Notes de voyage paléolithique en Europe centrale II. Les industries paléolithiques du loess de Moravie et Bohême. L´Anthropologie 34, 1924, 515-552.
Breuil, H.: Quatre cents siècles d´art pariétal. Montignac 1952.
Celestino Pérez, S.: Estelas de querrero y estelas diademadas - la precolonización y formación del mundo tartésico, Barcelona 2001.
Clottes, J. – Lewis-Williams, J. D.: Les Chamanes de la Préhistoire. Transe et magie dans les Grottes Ornées. Paris 1997.
Clottes, J.: La cuevas decoradas en Francia. In: BARA - Boletín de Arte Rupestre de Aragón, Febrero 1999/núm. 2, Zaragoza - Huesca, Espaňa, 1999, 15-29.
Coles, J.: Patterns in a Rocky Land: Rock Carvings in South-West Uppland, Sweden, Volume 1, 2, Uppsala 2000.
Droßler, R.: Kunst der Eiszeit von Spanien bis Sibirien. Leipzig 1988.
Eibner, A. – Lauermann, E. – Nebelsick, L. D. – Neugebauer, J. W.: Hallstattkultur im Osten Österreich. Wissenschaftliche Schriftenreihe Niederösterreich 106/107/108/109, Wien 1997.
Feustel, R.: Statuettes féminines paléolithiques de la République Démocratique Allemande. Bulletin de la Société Préhistorique Française, tome 67. Paris 1970.
Gimbutas, M.: Old European Deities. With emphasis on imagenes from the Cucuteni culture. In: La civilisation de Cucuteni en contexte Européen. Session scientifique IASI - PIATRA NEAMT 1984, Iasi 1987, 99-124.
Graziosi, P.: Die Kunst der Altsteinzeit. Stuttgart 1956.
Graziosi, P.: L´Arte preistorica in Italia. Firenze 1973.
Groenen, M.: Sombra y luz en el arte paleolítico, Barcelona 2000.
Hahn, J.: Kraft und Aggression. Die Botschaft der Eiszeitkunst im Aurignacien Süddeutschlands. Tübingen 1986.
Höck, Ch.: Das Magdalénien der Kniegrotte. Stuttgart 2000.
Hoernes, M.: Urgeschichte der bildenden Kunst in Europa. Berlin 1925.
Holdermann, C. – Müller-Beck, H. – Simon, U. 2001: Eiszeitkunst im Süddeutsch-Schweizerische Jura. Anfänge der Kunst. Stuttgart 2001.
Kalicz, N. 1970: Götter aus Ton. Das Neolithikum und die Kupferzeit in Ungarn. Budapest 1970.
Kaufmann, D.: Wirtschaft und Kultur der Stichbandkeramiker im Saalegebiet. Berlin 1976.
Klíma, B.: Mladopaleolitická keramika z Předmostí. PA 65, 1974, 229-240.
Kozlowski, J. K.: L´art de la préhistoire en Europe orientale. Paris 1992.
Kruta, V.: Die Anfänge Europas: von 6 000 bis 500 v. Chr. München 1993.
Kultura symboliczna kregu pol popielnicowych epoki brazu i wczeznej epoki zelaza w Europie środkowej, Warzsawa-Wroclaw-Biskupin, 201-208.
Laming-Emperaire, A.: La signification de l´art rupestre paléolithique, méthode et applications. Paris 1962.
Lenneis, E. - Neugebauer-Maresch, Ch. - Ruttkay, E.: Jungsteinzeit im osten Österreich, St. Pölten – Wien 1995.
Leroi-Gourhan, A.: Las religiones de la Prehistoria. Barcelona 1964.
Leroi-Gourhan, A.: Préhistoire de l´art occidental. Paris 1965.
Leroi-Gourhan, A.: Les mains de Gargas. Essai pour une étude d´ensemble. Bulletin de la Société Préhistorique Française, tome 55. Paris 1967.
Nash, G.: Exchange, Status and Mobility: Mesolitic Portable Art of Southern Scandinavia. BAR International series 710, Oxford 1998.
Nordén, A.: Schwedische Felsbilder I. Von Göteborg bis Strömstad, Hagen i. W. 1919.
Nordén, A.: Schwedische Felsbilder II. Felsbilder der Provinz Ostgotland in Auswahl, Darmstadt 1923.
Okladnikov, A. P.: Utro isskustva, Leningrad 1967.
Pavúk, J.: Umenie a život doby kamenej, Bratislava 1981.
Plonka, T.: The Portable Art of Mezolithic Europe. Wrocław 2003.
Podborský, V.: Těšetice – Kyjovice 2. Figurální plastika lidu s moravskou malovanou keramikou. Brno 1985.
Probst, E.: Deutschland in der Steinzeit, München 1991.
Probst, E. 1996: Deutschland in der Bronzezeit, München 1996.
Romanillo, A. M.: Arqueología del arte prehistórico en la Península Ibérica, Madrid 1999.
Ruttkay, E.: Das Neolithikum in Niederösterreich, Wien 1985.
Svoboda, J.: Zur Problematik der magdalénienzeitlichen Kunst Mitteleuropas. Anthropologie XIV, 3, Praha 1976.
Svoboda, J.: Mistři kamenného dláta, Praha 1986.
Twohig-Shee, E. 1981: The Megalithic Art of Western Europe, Oxford 1981.
Verlaeckt, K.: The Kivik Petroglyphs.A Reassessment of Different Opinions. In: Germania 1993, 1-29.
Vialou, D.: Prehistoric Art and Civilization.1996.
Vladár, J.: Praveká plastika, Bratislava 1979.
Poslední aktualizace sylabu:8.9.2016 - 11:40

<< zpět na seznam sylabů

patickapatickapatickapatickapatickapatickapaticka
bottom
© 2007-2014 Katedra historie FF UP | mapa webu | kontakty | realizace NoveStranky.cz